2015. május 22., péntek


Kiadó: Cengage Learning
Kiadás éve: 2009 (6th edition)
ISBN: 978 1428231450

Sikeresen kivégeztem ezt a könyvet is. Legalábbis elolvastam, a tanulással kapcsolatban még van elmaradásom, de keddig igyekszem behozni :)

A Nádasdy-féle szabad kredites órám kötelező olvasmányáról van szó. Több mint 360 oldal, tele van tömve információval, és valahogy mégis olvasmányos. Ha nem kellene vizsgázni belőle, beárnyékolatlan örömmel olvastam volna :D (Így, hogy meg is kell tanulni, az élmény persze kevésbé volt felhőtlen, ahogy az lenni szokott :D)

Szokásomhoz híven mellékelném a tartalomjegyzéket, és ezzel már a könyv tartalma is egyértelmű lesz:

  1. Language and the English Language: An Introduction
  2. The Sounds of Current English
  3. Letters and Sounds: A Brief History of Writing
  4. The Backgrounds of English
  5. The Old English Period (449–1100)
  6. The Middle English Period (1100–1500)
  7. The Early Modern English Period (1500–1800): Society, Spellings, and Sounds
  8. The Early Modern English Period (1500–1800): Forms, Syntax, and Usage
  9. Late Modern English (1800–Present)
  10. Words and Meanings
  11. New Words from Old
  12. Foreign Elements in the English Word Stock

Legfőképp azért élveztem az olvasását, mert tele van példákkal, és ez mindent sokkal érthetőbbé tesz. Ha éppen égnek állt a hajam egy különösen furmányos félmondat után, biztos lehettem benne, hogy nemsoká megvilágosodom, mert jönnek a példák. Szintén hihetetlenül hasznos a könyv végén található glosszárium is, ráadásul a benne szereplő szavak (leginkább első előfordulásukkor) félkövérrel szedve kerültek a főszövegbe, így "előre" tudható, mihez fogunk definíciót találni. (Illetve mire kérdez rá nagy eséllyel a vizsga :D)

A fejezetek között vannak "nagyon nyelvészesek" és meseszerűbbek is, az első kettő-három és az utolsó három-négy például számomra emészthetőbbnek tűnt kicsit, mint a köztes fejezetek, amelyek a tartalomjegyzék tanúsága szerint is az egyes időszakokra jellemző nyelvi állapotot írják le. Nem véletlenül nem szerepel az évközi számonkérések anyagában az utolsó pár fejezet. (Nem mellesleg végül a második és a harmadik prelimre nem tudtam rendesen készülni, úgyhogy csak az elsővel tudtam plusz pontokat szerezni :( )

Nagy örömömre sok kisebb alfejezetre van osztva a szöveg, és csak az alapvetően mesélősebb részeknél fordul elő, hogy akár több oldalon keresztül ne találkozzunk alfejezetekkel. Mint említettem már, ezt én kifejezetten pártolom, illetve a jegyzetelést is nagyban megkönnyíti. Hogy a vizsgára mit kell tudni belőle... hát körülbelül mindent :'D Ami órákon elhangzott, az tulajdonképpen egy élvezetes és kiegészített változata a könyvnek, de a számonkérés alapját bizony ez a bő 360 oldal adja. Keddre nagyon bensőséges viszonyt szándékozom kialakítani velük :) (Már most jóban vagyunk, megjegyezném.)

Eleinte annyira megtetszett a könyv, illetve a téma is annyira a szívem csücske, hogy megfordult a fejemben egy hús-vér példány végleges megszerzése, de amikor szembesültem az árával, erről a tervemről kelletlenül lemondtam :'D Nem olcsó mulatság. (Pedig van már újabb kiadása is, azt hiszem a hetedik 2013-as.)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése