2014. szeptember 23., kedd

Hallássérültek idegennyelv-tanulása


Óra címe: Hallássérültek idegennyelv-tanulása
Kód: BMVD-011.011
Típus: Előadás
Oktató: dr. Kontráné Hegybíró Edit

Ez lenne az egyik óra, amit a 20 szabad kredit "elköltése" érdekében vettem fel. Hogy miért pont ezt? (Ezt a kérdést több embertől is megkaptam már, úgyhogy kötelességemnek érzem ezzel kezdeni... :D) Nem tagadom, egyrészt azért, mert nem ütközik semmilyen más órámmal. (Ezt kicsit nehéz volt elérni a kézhez kapott órarenddel, hiszen reggeltől majd körülbelül déltől is majdnem minden nap van valami órám.) Másrészt, talán meglepően hangzik, de azért, mert érdekel. Sokan vesznek fel olyan órákat, amihez valójában semmi affinitásuk nincsen, de kredit-időráfordítás arányban vezető pozícióban vannak... én erre képtelen vagyok. Inkább felveszek egy órát "csak" három kreditért (nekem ez ex-japánosként továbbra is soknak tűnik), de akkor legalább valami olyat tanuljak, ami érdekel.

Az órákat Kontra Edit tanárnő tartja, és egyébként az előadást nemcsak szabad kredites kódon hirdették meg (ez lenne a BMVD), hanem anglisztikással is, hiszen alapvetően ez az óra az Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék gondozásában van. De, hozzátenném gyorsan, az órák magyar nyelven zajlanak. Ennek megfelelően eléggé vegyes is a társaság, bár Kontra tanárnő az első órán megjegyezte, hogy különösen meglepődött a fordítósok szép létszámán. (Nem mellesleg én is a második héten szembesültem vele, hogy egy nagyon kedves csoporttársnőm is felvette az órát :D)

A félév folyamán hallunk a siketoktatás történetéről, a jogi háttérről, kutatásokról, és persze a jelnyelvről többféle megközelítésben is. A sikeres vizsgához azon kívül, hogy be kell járni (a tematika szerint látogatásköteles az előadás, és ennek megfelelően katalógus is mindig van), fel van adva egy tankönyv is, méghozzá a tanárnő által írt Nyelvtanulás két kézzel című. (Én épp tegnap vettem meg, mindenkinek szólok előre, hogy a Jegyzetboltban ne keressétek, csak az R épület aljában lévő Eötvös Pontban árusítják.) A vizsgát egyébként ki lehet váltani azzal, ha felkeresünk egy felsőoktatásban tanuló siketet, és a tanszékkel egyeztetve (illetve a tanszék segítségével) részt vesz az illető egy kutatásban.

Mivel érdekel a téma, ezért értelemszerűen élvezem az előadásokat. Ehhez egyébként az is hozzájárul, hogy a tanárnő véleményem szerint egyike azon kevés tanerőknek, akik tudják, hogyan kell használni egy előadás során a diavetítést. Nem egyszer találkoztam már olyan esettel, amikor az előadó szinte minden szót felírt a diákra, amit elmondott – és ezzel egy időben sikeresen el is vette a diákok kedvét a jegyzeteléstől (és sajnos a figyelmes hallgatástól is). Persze ott a másik véglet, amikor tulajdonképpen semmi releváns nem kerül a kivetített képekre. Kontra tanárnő viszont vagy csak a tömör lényeget vetíti ki, vagy olyan plusz információkat, amit szóban átadni nehézkes lenne (például táblázatok, hosszabb idézetek).

A vizsga írásbeli lesz, a visszakért anyag pedig 60%-ban az órákon elhangzottakon, 40%-ban a kötelező olvasmányon alapszik majd – ha lehet hinni a tematikának. A kérdésekre pár mondatban kell majd válaszolni, tehát ha valaki feleletválasztós kérdésekben reménykedett, annak most rontom el a kedvét :D

Összességében jelenleg úgy érzem, jó választás volt ez az óra szabad kreditnek. Persze vizsga után lehet, hogy majd felülbírálom ezt a megszólalásomat :D

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése